Beoltatod magad? Beoltattad magad?

Ezt a két kérdést sokféleképpen lehet feltenni.

A közbeszédben elszabadult a Covid-19 elleni oltások iránti elkötelezettség és az oltásellenes vélemények nyílt, sokszor megdöbbentő stílusban történő ütköztetése. Az oltást felvenni egyelőre nem kötelező, hanem ajánlott, mindenki hite, meggyőződése szerint szabadon dönthet. Nem feledkezhetünk meg azokról sem, akik egészségi állapotukból eredően nem élhetnek a védettségnek ezen formájával, és egyelőre a gyermekek oltása is távoli terv. Vannak, akik vallási okokból utasítják el a vakcinát.

Még nagy a bizonytalanság a szabályozásokat illetően is, az oltottak és fertőzésen átesettek a jelenlegi állás szerint könnyebben juthatnak hozzá bizonyos szolgáltatásokhoz a jövőben.

A megosztottság nem áll meg a munkahelyek ajtajában.

Kialakult az oltás mellett vagy ellen érvelők csoportja, az oltottak és nem oltakozók viszonya konfliktus forrása, a kedvezmények és korlátozások tovább korbácsolhatják az indulatokat. Mérgezi a légkört, ami hatással lehet az együttműködésre, az emberi kapcsolatokra, a teljesítményre. Hogy valaki milyen módon fejezi ki, vagy mennyire tolerálja saját nézőpontjával szemben az ellenpóluson lévők véleményét, személyiségéből adódóan fog ennek hangot adni. 

Egy biztos, az oltással kapcsolatos nézetek ütközése, ahogy a vírus létét vagy nem létét taglaló nyílt vita, kezelendő probléma. A vezető nem maradhat közömbös.

A vállalkozás gazdasági érdeke minden bizonnyal a munkahely teljes átoltottságát kívánja, amit pozitív kampánnyal ösztönözhet. Kezelje rugalmasan a helyzetet, ne akarjon egyedül igazságot tenni ebben a kérdésben két eltérő vélemény között. Kommunikálja határozottan és nyíltan az elvárásokat, de ennek során senkit nem diszkriminálhat sem nyíltan, sem burkoltan. Biztosítson lehetőséget ezeknek a kérdéseknek szervezett keretek között, akár szakértő bevonásával történő, kulturált megbeszélésére.

Érdemes megalapozni és erősíteni az oltás iránti bizalmat. Milyen eszközökkel élhet a munkáltató?

  • egy helyen elérhetővé teheti a különböző vakcinákról és a hozzájuk tartozó hivatalos információkról, az oltáshoz szükséges dokumentumokról szóló tájékoztatókat, szemléletes infografikákat, és ezeket rendszeresen frissítsék,
  • vezetők, munkavállalók, akik képviselik a munkahely sokszínűségét, megoszthatják a közösséggel személyes tapasztalataikat a járvánnyal kapcsolatban, és azt, hogy miért döntenek/döntöttek az oltás mellett,
  • online tájékoztató előadásokat szervezhetnek egészségügyben dolgozó, a témát ismerő szakember közreműködésével,
  • információs pontokat hozhatnak létre, kinevezhetnek COVID koordinátort, aki ezeket a kampányokat kézben tartja és kapcsolatot tart a munkavállalókkal, válaszol a felmerülő kérdéseikre,
  • plakátokon, szórólapokon, vállalati kommunikációs csatornákon az oltás jelentőségéről, veszélytelenségéről, a társadalmi felelősségvállalásról, a közös érdekekről, a munkavállaló fontosságáról üzeneteket fogalmazhat meg,
  • az oltásra jelentkezőket az oltás napjára mentesítheti a munkavégzés alól,
  • ha valaki komolyabban reagál a vakcinára, nem kifejezetten beteg, de a munkavégzésben ez gátolja, legyen megértő, ezek a tünetek pár napig tartanak, az ilyen távollét idejére fizethet teljes munkabért,
  • ahol home office-ból térnének vissza, továbbra is biztosíthatja a munkavégzés helyszínének megválasztásának lehetőségét addig, amíg a kolléga megkapja a második oltást és kialakul a védettség, megfontolhatják a váltott jelenlét alkalmazását,
  • felhívhatja a figyelmet a gyermekek és az egészségügyi okokból oltásban nem részesülők fokozott védelmére, a vallási okokból az oltást nem felvevők véleményének tiszteletben tartására,
  • az információáramlás mellett nagyon fontos lenne, ha biztosítaná a munkavállalók folyamatos mentális támogatását, hiszen a megváltozott élet- és munkakörülmények mindenkire hatással vannak, és ez kihat a teljesítményre és az emberi kapcsolatokra,
  • kérheti, hogy a járvánnyal, oltással összefüggő beszélgetések során a munkavállalók legyenek tekintettel az eltérő álláspontokra, kerüljék a minősítést, a személyeskedéssel járó vitákat,
  • megemlítheti, hogy egyelőre nincs érvényes szabályozás bizonyos kérdésekben, de amint megjelenik, jogászok bevonásával segít értelmezni azokat, és alakítja ki saját belső szabályozását,
  • ha majd szabályokat vezet be, kommunikáljon nyíltan, ne csak a jogszabályokra hivatkozzon, nyújtson segítséget az egyes utasítások szükségességének megértéséhez, mondja el, miért teszi ezt, mivel jár ez a munkavállalóknak, hogyan tudnak alkalmazkodni és ebben milyen támogatást nyújtanak számukra,
  • hangsúlyozhatja, hogy a menedzsment minden rendelkezésre álló eszközzel megakadályozza a járvánnyal összefüggő kérdésekben – mint például maszkviselés, távolságtartás, oltás – a zaklatás vagy kiközösítés kialakulását.